måndag 19 februari 2007

Målat

Jag och J har försökt lösa problemet med vårt vardagsrums vita väggar sedan vi flyttade in. Alla fyra väggarna är för krångligt att måla eftersom vi har så mycket väggfasta möbler på dem, så vi har sedan länge bestämt oss för att måla en fondvägg. En chocklila fondvägg var nästan beslutad när kloka Mård kom med förslaget att istället måla en svag färg för att bättre passa ihop med det vita. Inte så lätt för två personer som skyr pastell att välja mellan ljusblått, linblomsgrönt och gammalrosa. Väggen har fått fortsätta att vara vit, helt enkelt.

Tills igår - då vi målade en sandfärgad rektangel på vår vägg! Det gick fort och geschwinnt (bortsett från det obligatoriska grälet vi alltid har när vi ska arbeta tillsammans) och blev faktiskt ganska rak!


Observera hur fint jag har lärt mig att låsa färgen så att
kanterna blir lika raka som tejpen:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är svårt imponerad. Jättesniggt, och det borde harmoniera så fint med alla era saker och böcker. Ett gott färgval säger jag.

Snälla, enlighten me, HUR gör du för att få så sjukt skarpa färgkanter?

Fru K sa...

Tack! Och det var verkligen så otroligt bra gjort av dig att avråda oss från chocklila! Jag såg i helgen en lägenhet där de hade en otroligt snygg knallrosa (finns det ordet?) tapet som fondvägg och de andra tre väggarna var vita. Det passade verkligen inte ihop alls. Såg ut som Barbie.

För att få de skarpa kanterna var jag jäkligt noga med att måla över tejpen med vit färg och låta den torka ordentligt innan J målade det bruna över. Det där med att vänta tillräckligt länge var nog grejen för mig, jag orkar aldrig vänta lika många timmar som det står på burken att man ska göra, men det betalade sig verkligen den här gången.