lördag 12 april 2008

Två succéer och ett misslyckande

Jag började min dag med ett misslyckande. Min fina, fina surdeg, som jag har vårdat ömt i flera dagar skulle nu ha jäst i sin brödform till knappt dubbla storleken. "Knappt", tänkte jag förtröstansfullt, och satte in brödet i ugnen. Efter två och en halv timma i ugnen kom det ut en väldigt snygg, men platt och degig sak, som inte duger till mat.

Surdegen vinner fortfarande över mig, för att inte tala om Mårdens segrar! I will not surrender!!! Nästa vecka ska jag prova ett recept ur den senaste Allt om Mat. Så det så.

Som tur är har jag fortsatt dagen med två succéer:


Nytt fodral till min värme-vete-kudde.



Smyckespåse


Dessutom har jag för första gången bjudit på något på Tradera. Jag förstår hur man blir beroende av en sådan sida.

9 kommentarer:

Mård sa...

amen stumps, jag må vara segerlård men jag är inte sämre än att jag erkänner att jag TJUVAT receptet, se min blogg för länkar. sen ställer jag bunken med surdeg på en pall vid elementet då den inte bor i kylen, det får fart på den.

lycka till nästa bak, eftersom du har en degmaskin som jag saknar tror jag att när du lyckas så sparkar du mårdrumpa.

Fru K sa...

mård: Jag använde ditt recept... Men, det är verkligen mitt eget fel. Jag hann inte ta hand om degen en dag, så jag satte in den i kylen för att stanna av jäsningen lite, och efter det hämtade den sig aldrig. Men, jag ska inte ge upp, ska genast gå och mata den jag redan har i kylskåpet.

Anonym sa...

Min surdeg är nu svart och skall slängas utan att ha blivit använd en endaste gång!!!

Anonym sa...

Snyggt tyg! Hade en klänning i ett liknande tyg på 70-talet då jag svängde mina lurviga på Kåren!

Fru K sa...

mamma: Du har inte kvar klänningen? Jag kanske kan använda den att svänga mina lurviga i när jag har blivit smaaaaal.

Anonym sa...

Jag har säkert klänningen kvar - här slängs inget! Puss

Fru K sa...

mamma: Spännande!!!

Anonym sa...

Hej vännen! Tack för senast!
Såg du Niklas mat idag? Där var det minsann en surdegsfantast med, du kanske kan få några tips, han har en hel surdegsblogg. :-) Gå in på svt.se och Niklas mat och kolla vetja!

Fru K sa...

Tant M: Tack själv! Åh, vad mysigt det var på söndagen i solen. Du får komma tillbaka oftare, vi saknar dig!!!
Nej, har inte kollat, men jag ska genast gå in och kolla! :)