onsdag 2 april 2008

Nya tider

Nya tider. Eller, nygamla tider, för att vara lite mer sanningsenlig. Jag och J har börjat ett nytt liv sedan drygt en vecka, som mest av allt handlar om att ändra våra beteenden som vi inte gillar. Och det absolut värsta beteendet av dem alla är ätbeteendet. Vi blir tjockare och tjockare, och äter därför mer och mer. Ibland gör vi små ryck, återgår till Viktväktardiet och går ner 5 kg var. Som vi sakta men säkert äter upp oss till igen.

Nu är det alltså dags för ett nytt ryck. Och hittills fungerar det utmärkt. På en dryg vecka har jag redan gått ner 1,3 kg, och har dessutom redan bättre hy.

Metoden är som följer: Bara äta på regelbundna tider (och för mig innebär det: frukost, kaffe + frukt, lunch, kaffe+ frukt, middag, kvällsmellanmål). Minska kaloriinnehållet i maten (vi kör ingen jäkla GI / Atkins / Viktväktarna), utan äter mindre mat och mer grönsaker. Gå ut och gå på de kvällar vi annars skulle sitta still framför teven eller datorn. Lägga i en extra växel vad det gäller träning. När suget efter mat eller B&J ;) sätter in på kvällen sysselsätta sig med något ( i mitt fall raggsocksstickning och i J:s fall PSP).

Det är inte första gången vi gör det här rycket, det ska gudarna veta. Hoppas att vi klarar det lite längre den här gången. Allra helst resten av livet.

2 kommentarer:

Marie sa...

Heja er!
Undrar om jag är den enda i Sverige som fortfarande inte testat en enda B & J? Alla verkar ha nåt slags psykos avseende varumärket, så jag törs nog inte pröva.

Fru K sa...

Mårr: Testa att byta ut en dags mintkrokantterapi mot B&J-terapi! Det är lite dyrare, men nästan ännu mer effektivt. Tex Chocolate Therapy - it will do the trick! :)