fredag 6 juli 2007

Är jag en klant eller inte?

Idag är det så lugnt, så lugnt på vårdcentralen. Jag har haft två jourpatienter på hela dagen, och en telefonkontakt för att diskutera provsvar. Visst, jag har hängt på de andra läkarna, men inte ens de har haft så mycket att göra idag. Folk är visst inte akut sjuka när solen äntligen lyser över bygden.

Det här med att titta i öronen, det är jäkligt svårt. Precis när jag tycker att jag har fått kläm på det klarar jag inte att se trumhinnan. Antingen är det för mycket vax (alltså inte mitt fel) eller så gör det ont (sannolikt mitt fel) eller så vrider jag och vänder på otoskopet och ser ändå inte trumhinnan (helt klart mitt fel). Jag får ju ganska många öronpatienter, så man kan tycka att jag borde fått kläm på det efter tre veckor. Men, nej, så är det alltså inte. Till er som nu tänker "klart att det är svårt innan man har gått ÖNH-kursen" kan jag säga att jag har minsann gått hela min ÖNH-kurs, fått fin utvärdering av min handledare och dessutom klarat ÖNH-fallet på tentan med god marginal.

Ovanstående föranleder mig att tro att jag är en klant.

Alldeles nyss gick den ena distriktsläkaren på semester, vilket innebär att jag inte kommer att träffa honom mer i sommar. Han har varit jättebra mot mig (och patienterna) och lärt mig jättemycket. Han har verkligen varit en stor anledning till att jag har det så bra här på vårdcentralen, men samtidigt har jag känt att jag aldrig kan ha sådan koll som han har och att han måste tycka att jag är en idiot. Men nu fick jag sådant strålande beröm av honom att jag nästan (inte nästan, förresten, utan helt klart) rodnade. Han sa att jag kommer att bli en jättebra läkare och att han inte säger det till många.

Ovanstående får mig att tro att jag inte är en klant.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart är du inte någon klant!

Jag minns tydligt en gång då du visade vilket snille du är när du och pappa kollade på Jeopardy tillsammans. Du kunde verkligen ALLT!!! Pappa var mäkta imponerad av hur snabb och allmänbilad du är.

Om man lyckas imponera på honom...då är man ingen klant.

Anonym sa...

OJ, jag glömde att nämna att programmet gick i repris att du redan hade sett det några dagar tidigare.

Nice try though.

Hahahaha! ;)

Anonym sa...

Är helt säker på att du kommer bli en bra, klantfri läkare =)

Måste meddela att saften smakade LJUVLIGT även idag! Nu ska den frysas i burk för kommade Strawberry Daiquiris (hur stavas det egentligen ... )

Kram AK

Unknown sa...

Du menar att du inte såg pars flaccida? Du kommer ALDRIG kunna bli läkare!! ;)

Anonym sa...

Klart Du inte är en klant! Inte med Dina gener, ha,ha!

Marie sa...

Å, grattis till beröm - så skönt det är när man får höra sånt och så precis rätt i tiden det kommer ibland!

Jag tror fru K är synnerligen oklantig, förresten.

Mård sa...

Fru K är så oklantig man kan bli, det kan min skarpa mårdblick intyga. Och otoskopjäbeln är min fiende, ibland ser man allt man vill se och lite till, ibland fattar jag inte om det är vax, ett benutskott eller en trashad trumhinna jag ser. Och angående det där att "siegla" (pumpa lite luft i hörselgången medan man tittar på trumhinnan) för att se om det är nedsatt rörlighet säger jag bara HAHA. Det tål att sägas igen. Ha ha.

Fru K sa...

g: det är då fan... HELA livet kommer du att påminna mig om det, eller hur? Passa dig, lillebror, hos storasyster finns det en hel del stoff att hämta... :)

AK: Tack! Rårörd jordgubbssaft är inte att leka med, det är då ett som är sant. Kul att ni var och hälsade på! Ha det så underbart i Kroatien, jag är grymt avundsjuk!

dr henka: återigen läser du mig rätt! Det är ju beviset, jag kan lika gärna hoppa av den här utbildningen direkt. ;)

tette: Jag skulle vilja påstå att om jag inte är en klant beror det knappast på mina gener, snarare är det då TROTS mina gener! ;)

mårr: Ja, det är härligt med beröm! Det är därför det är så bra att skriva ett sådant inlägg jag gjorde - nu kan jag vältra mig i beröm här på bloggen! :)

mård: du är bäst! Apropå Siegla - skojar du?!? Jag har aldrig ens kopplat på den jäkla gummitutan.