måndag 15 januari 2007

Jäkla skitdag

09.00: Jonas vaknar med rejält ont i halsen och känner sig riktigt dålig.

11.00: Räknar ihop alla som anmält sig till Jonas examensfest och inser att alldeles för få har svarat för att det inte ska vara något skumt. Det visar sig att på något sätt har mailet bara gått till ca hälften av adresserna, de som stod sist i adressfältet är nu borta. Det inkluderar Jonas professor, handledare och de flesta av hans släktingar. Måste alltså nu skriva ett "ursäkta för att du får det här mailet så sent-mail", vilket innebär att samtliga som hittills svarat har annat för sig.

13.00: Inser att Coop Forum inte längre skivar kallskuret själva, vilket innebär att fatet med rostbiff och kalkon jag ska beställa till Jonas examensfest blir lite sämre och lite dyrare än jag tänkt mig.

15:00: Inser att äggklockan jag nyss köpt på IKEA inte funkar, trots att jag valde den bort den billiga och den fula.

17:00: Får reda på att jag körde tentan. Inte med hur mycket, bara att jag är underkänd på det skriftliga provet.

17:05: Håller ihop rätt bra, inser att bara för att jag missar en tenta innebär inte det att jag blir en dålig läkare (det praktiska provet gick ju hur bra som helst), anmäler mig till omtentan.

17:30: Inser att jag är helt och hållet misslyckad, det är lika bra att jag hoppar av läkarutbildningen, jag kommer aldrig att klara av det.

18:00: Inser att jag kanske visst klarar av läkarutbildningen, om jag går tillbaka på halvfart. Då har jag 4 år kvar... Är 32 när jag är klar... Får inget studiebidrag, får ingen sjukpenning.

19:00: Inser att det inte är någon idé att tjura, det är bara att börja plugga igen. Livet kunde vara värre. Inte mycket värre, men dock.

1 kommentar:

Anonym sa...

Googlade på läkarstudier och halvfart. Har du gjort det? Var det på grund av att ryggsmärtan du skriver om ibland så du var sjukskriven?

När jag ska börja, till hösten om vi får dagisplats till A, kommer det vara kirurgiterminen med långa dagar, många jourer och svårigheter att ta igen missade moment. Känns lagom roligt med tanke på hur hysteriskt långa dagar på dagis han kommer få direkt och att jag kommer köra tentan. :(