torsdag 4 september 2008

Det är inte rimligt längre.

Nej, Bert-Britt, nu orkar jag inte längre. Jag har blivit precis som alla de där hemska gravida kvinnorna som lever i ständig beredskap för att någon ska lura i dem något farligt att äta. Jag tar rätt väl hand om dig, och mig, lilla B, oavsett matpanik. 
Idag gick det för långt när jag stod och skulle välja lunchbaguette och insåg att INGEN var säker att äta. Rostbiff, brieost och rökt lax gick ju bort direkt, precis som den med fetaost och oliver (tänk om de inte använt pastöriserad fetaost?), den med rökt skinka (säkert vakuumförpackad och ger ökad risk för hjärntumör), den med skagensallad (tänk om de har hackat i lite rökt lax?), den med majonnäs (rå äggula, farligt, farligt) och samtliga med sallad (kanske inte är sköljd ordentligt). Plötsligt fanns det inget för mig att äta (och svält är inte heller bra när man är gravid, I tell you). Löste det genom att tvinga baguetteförsäljaren att springa iväg till köket och kolla upp vad som är i skagenröran (ingen lax) och trotsade rädslan för sallad och majonnäs. 
Så nu får det vara slut, Bert-Britt, det här har passerat rimlighetens gräns. Nu är det dags att uppleva den riktiga verkligheten, där saker ibland är farliga. 
Och nu pratar jag förstås om verkligheten där det inte finns alkohol, rökning, rått kött, ädelostar och rökt fisk...

2 kommentarer:

Mård sa...

Sandys är att rekommendera. Alltid svinfräscha sallader och hög omsättning av råvaror, sist och värdast är att de gör mackan när du ser på = den har inte legat och inkuberats innan du köpt den. Helt värt. Dessutom åt jag sushi som en sponsrad, det ska sägas. Leve sushi - jordens bästa snabbmat. Lätt.
KRAM!

Anonym sa...

Tur att jag inte längre kan bli gravid - jag hade aldrig klarat att vara utan alla dessa godsaker!