söndag 29 april 2007

Inte så jäkla hot

Idag känner jag mig inte så jäkla hot. Är helt klart fortfarande lite sjuk (eller har ny sjuka) och har rejält ont i ena axeln. Tillbringar dessutom söndagen på akuten, där jag känner mig i huvudsak som en klåpare. Inte för att jag egentligen ÄR det, tror jag, men för att det känns så.

Som vanligt när jag är på akuten är det stiltje, så jag har varit tvungen att ta det rätt lungt. Den enda patienten jag hittills tagit själv (med den tyske medicinaren ståendes tyst bakom mig) visade sig dessutom vara dement, vilket inte gjorde min anamnestagning lättare. Efteråt säger medicinaren: "Jak tycker att du borde ställa mer öppna frågor till att börja med, och sedan snabbt fördjupa dig i det som är viktigt." "Hrrm", säger jag, "men patienten var ju dement och hade ingen koll på någonting". "Ja, sicher", säger läkaren, "men jak tycker ändå att du skulle ha använt mer öppna frågor. Dessutom skulle inte jak ta i hand med en patient som är högfebril och har diarréer." Ridå för Fru K.

Nåväl, jag har faktiskt lyckats ställa rätt (eller iaf samma som läkarna) diagnos samtliga tre gånger jag har haft chansen och haft rätt trevligt med patienter och akutpersonalen. Kanske tom har lärt mig några saker...

1 kommentar:

Anonym sa...

Aber doch!