tisdag 26 augusti 2008

Gynföreläsningar

Kanske inte var helt taktiskt rätt att vara gravid samtidigt som jag läser gyn och barn... Eller, hittills har det gått fint, jag är nämligen helt och hållet inställd på att inte se min sista termin som utökad föräldrautbildning och mödravård. Jag är mycket glad och stolt över att jag är gravid, men jag är inte bara det. Min idé är att jag, samtidigt som jag är gravid, skulle kunna bry mig om sådant som inte direkt rör mig och min kropp. Då tänker jag tex på den lilla detaljen framtida yrkesverksamhet...
Det har tyvärr flera (och då i huvudsak sådana jag aldrig någonsin skulle diskutera eventuella personliga rädslor och farhågor med) mycket svårt att tro på. Under föreläsning om förlossning: "höhö, blir du rädd nu, eller?!?". Under föreläsning om graviditetskomplikationer: "Höhö, tror du att det räcker med 3 kg i perifera ödem?!?". Ehh... 
Nåväl, bortsett från några puckade kursare har jag det väldigt trevligt på dagarna! Det ÄR skitintressant med gynekologi och obstretik! Jag tror verkligen att jag skulle tycka det även utan mitt nuvarande egenintresse. Hoppas, hoppas, att det är en kul placering, så att jag inte än en gång får erfara att det jag är mest intresserad av teoretiskt är pest och pina i praktiken!

4 kommentarer:

Mård sa...

Kurser jag läste while pregnant (ett urval): Pediatrik. Gynekologi/obstetrik. Klinisk genetik (woho, eller inte). Onkologi. Miljömedicin. Socialmedicin. Att möta och arbeta med sorg.
Ibland är det jobbigare än andra gånger att kombinera att vara människa med läkarutbildningen :/

Anonym sa...

Spännande! Vill höra sen vad du har lärt dig. Stor kram til dig och magen

Anonym sa...

Jag har aldrig mått så bra som jag gjorde när jag väntade Dig och Din bror!Pappa sa att jag borde vara gravid jämt!Tänk på det när Du läser om alla hemskheter som kan drabba en gravid kvinna! Puss

Fru K sa...

mård: Du fattar precis. Som vanligt.

JK: Nu vet jag ALLT! ;) Fråga vad som helst!

mamma: "Jag tror att jag mådde illa i två dagar när jag väntade dig." Sånt får mig att tro att arvet från dig är rätt litet... :)