tisdag 14 oktober 2008

Inget ältande

Ältande ligger inte för mig. Så jag ringde imorse och tackade ja till AT-tjänsten jag blev erbjuden igår eftermiddag. Jag behövde lite input från människor jag litar på, och lite eget tänkande. Egentligen är det inte så svårt, kom jag på. Nu har jag en tjänst på ett sjukhus som har väldigt gott rykte och som jag gillar. Jag kan bo kvar i vår nya lägenhet, men kanske måste en andra bil införskaffas, vilket jag då kommer att ha råd med. Om jag och J kommer på att vi vill flytta, eller att jag hellre vill ha en annan slags AT har jag gott om tid på mig att söka en annan tjänst och i så fall aldrig tillträda denna tjänsten till hösten. 
Jag var också en duktig underläkare och sa att jag vill löneförhandla innan kontraktskrivande. Inte för att jag helt vet vad jag ska anföra som skäl att få högre lön än det de erbjuder, men det får jag komma på. Jag är ju så ooooootroligt lätt att samarbeta med!!! :) Jag anser att man som kvinna måste hjälpa sig själv och alla andra kvinnliga kollegor genom att själv göra så mycket som möjligt för att det inte ska vara skillnad mellan kvinnor och män vad det gäller exempelvis lön. Och om jag från början tänker att de kommer aldrig höja min lön har jag ju förlorat direkt. Försöka duger! 
Tråkigt nog är jag inte glad över AT-tjänsten, men jag hoppas att det kommer. Jag har faktiskt fått en väldigt eftertraktad tjänst, trots att jag inte ska tillträda den på utsatt tid. Mängder av folk i min kurs har inte fått AT alls, och håller på att söka vik som galningar. Jag borde vara glad. Och jag blir nog det. Om ett tag. 

4 kommentarer:

KatBat sa...

Du är ju grym=) löneförhandla borde vara obligatoriskt, att vara nöjd med att ha fått tjänst, nä tack. Här ska jante slopas för gott. "Kvinnor kan" för att citera en gammal robinssonräv.

Hannahbejb sa...

Wee!:) Grattis till AT! Och you go girl, kvinnor måste kämpa på för det är ju sannerligen inte jämställt än.

Anonym sa...

Härligt!

Jag tycker snarare att man är dum och feg om man inte ens vågar försöka att löneförhandla. Då får man stå sitt kast och inte gå runt och gnälla i efterhand. Kvinna som man.

Bra gjort K! Inte för att du är kvinna utan för att du är grym. :)

Fru K sa...

Tack för uppmuntran! Om någon har bra argument åt mig tas det tacksamt emot! :)