söndag 19 oktober 2008

Tyska fraser

Gick med jouren igår kväll. Inte för vanligt att jag bokar en jour på en lördag, men nu var det passet med absolut kortast obligatorisk tid. Med tanke på hur ont jag får av att gå (för att inte tala om att springa) var det värt att offra en lördagskväll. 
Men, det var kul! Fick inte göra så oerhört mycket, som vanligt för jag med mig sysslolöshet när det är jour, men jag hade väldigt trevligt och lärde mig mycket. Dessutom var jourläkarens fru gravid i vecka 38, så vi hade en hel del att prata om! :)
Trots att jag veeeeeet att jag går med jouren för att lääääääära mig, inte för att göra något, räknar jag ändå bara det där jag gjorde någon skillnad. Och igår kväll kunde jag prata lite med en stackars tant som var svårt sjuk och bara förstod tyska och ryska. Eftersom min ryska är sådär (dvs obefintlig) lyckades jag förklara lite på stapplande tyska vad som hände, och lyckades få fram ett leende från en kvinna som sannolikt inte hade så långt kvar. Det är det jag minns. Inte vad som gjordes med hennes svåra blödning. 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Aber doch! Så roligt att tyska-kunskaperna kom till nytta! Den stackars damen blev säkert tacksam över att få höra lite hemlandstoner!
Duktig flicka!

Anonym sa...

Skönt att prata tyska med någon som inte kan svara på engelska, Efraimsson-vanan trogen.

:)

Fredrik sa...

Den lilla kontakt man kan lyckas förmå sig att knyta kan för patienten vara av största vikt. Duktigt.