torsdag 6 november 2008

Bebiskläder i överflöd

Just nu badar lägenheten i nytvättade bebiskläder. Dels har jag och J köpt lite själva, och dels har vi fått flera kassar i stl 50-68 med kläder som Bert-Britts två pojkkusiner har haft. Tyvärr hittade jag fullt med pälsängrar i en av påsarna, vilket innebar att jag bokade tvättstugan fortare än kvickt. Så, nu är hela matbordet fullt av pyttesmå kläder, vilket innebär att jag måste ta tag i det där med att sortera fortare än jag hade tänkt. Och J är bortrest hela veckan, så jag kan inte räkna med något stöd därifrån. 
Jag har nu på morgonen delat upp kläderna i olika högar. En hög för det vi har köpt, en för det jag tror att vi vill använda, en med sådant jag ska lämna tillbaka och en med osäkert. För jag vet ju inte vad vi behöver. Dessutom är det så svårt att välja kläder som är könsneutrala, när jag bara ser kläderna framför mig på ursprungsägarna M och K. 
Jag tänker mig att vi bara behöver grejer för de första två veckorna, eller så. Något att ta hem bebisen i från BB och så att vi klarar oss den absolut första tiden. Sedan får vi lösa det efter hand. 
Men, vad behöver vi egentligen? Kan inte ni erfarna människor ge mig lite tips? 

11 kommentarer:

Fredrik sa...

Tror jag är absolut värdelös på att lämna tips. Barnens garderober har en tendens, hur mycket man än plockar och rensar ur, att vältra sig i obscena mängder kläder.

En barngarderob är som Pandoras Box.

Fru K sa...

Haha, jag tror dig! :) Börjar redan få lite sådana vibbar...
Men, jag tolkar dig som att det är smart att rensa bort ytterligare lite. Så det gör jag. När jag orkar ta tag i eländet igen.

Fredrik sa...

Förstår dig.

Ett tips kan vara att efter ett tag börja ta bort två plagg för varje nytt du sätter in. Det kan, med lite tur, hålla flödet på jämn nivå.

Anonym sa...

Köp inte för mycket! Ni kommer att få! När Du föddes fick vi kläder i present av 42 st vill jag minnas.Första barnet är ju speciellt!Då uppvaktar alla.
Puss,puss från Mamma

Anonym sa...

Mamma - ditt första barn är ju speciellt för att det är BÄST!!! :)

Mård sa...

Det enda vi använde var bodys, strumpbyxor (det köptes innan könet var känt, svårt värt bebisplagg oaktat kön faktiskt - finns i massa olika färger också), mjuka byxor, sockar (eller strumpor som folk envisas med att kalla plaggen söder om Gävle) och pyjamasar. Samt ytterkläder givetvis.
Allt som slutar vid midjan; tröjor, munkjackor, koftor, linnen bla bla bla tyckte vi var (och är) helt värdo - blir bara badringar under armarna och magen iskall och bar. Dessutom projicerade jag min stränga antipati mot saker som sitter hårt åt i midjan så hårda jeans och byxor med tighta resårband bannlystes ur rävens garderob. Det som går mest är bodys och pyjamasar (kräks och läckande blöjor, you know the drill) samt mjuka filtar som används inomhus. Och gudars - små handdukar! Vi har en miljard sådana ändå är nästan alla alltid i tvättkorgen oavsett när vi tvättade sist.

Anonym sa...

Vi fick faktiskt inte så mycket kläder så det var ju tur att jag inte förväntat mig det utan köpte mycket själv. Just nu använder vi mest långärmade bodys och mjuka byxor (typ velour från lindex), bodysuits/heldräkter, pyjamasar och strumpor. Någon tjockare tröja/kofta/munkjacka kan vara bra att ha men tänk på att om den är tajt i modellen så blir det krångligt att klä den på bebisen! Det går åt och är mysigt med filtar, hade bara virkat en innan han kom och nu har vi säkert 8 stycken. Små handdukar är jättebra! Våra är från IKEA, 10 st för 30kr.

Anonym sa...

Nu måste det ha blivit något fel i datahanteringen här på din blogg.

Första barnet speciellt? Kanske om man tänker speciellt som i SPECIELLT! :)

/Andra barnet

Anonym sa...

Alla mina båda barn är både speciella och bäst men framför allt är Ni mina! Ja,ja -pappas också förstås!
Puss,puss!

Fru K sa...

Tack för alla råd!

Anonym sa...

Ja, utan mamma och pappa hade jag aldrig haft råd med någonting. :)