tisdag 19 december 2006

Trattkantareller och löner

Har haft en riktigt härlig helg i Götet. I fredags firade vi J nya jobb (hurra!!!) tillsammans med mina föräldrar samt, lite otippat, min barndomsväns pappa. Han är en lite knasig typ som får mina föräldrar att skratta så de får kippa efter luft. Det klarar inte ens deras gulledotter (om någon tror att det betyder att jag har en syster är det fel!) av. Lördagen tillbringade vi först med julklappshandling i Sveriges näst största stad. Först var det lite besvärligt att jag inte hittar riktigt längre (inga bussar heter likadant, affärer har flyttat, jag har glömt) men sedan kom vi på en riktigt bra överlevnadsstrategi. Vi suggererade fram att vi var i London över helgen för att handla julklappar för högarna med pengar vi har, bo på härligt hotell (för samma högar med pengar) och ha det fantastiskt. Fungerade utmärkt!!! Trängseln med folk blev inte bara uthärdlig utan till och med njutbar.

Något som vi inte skulle ha gjort om vi var i London var att gå på skridskouppvisning i en kall jävla ishall. Lilla M, 5 år, skulle, efter en hel termins skridskoåkande, vara tomte på isen. Det var helt fantastiskt. Med tomteluva fastlimmad på hjälmen och helt klädd i rött åkte hon på rad efter alla de andra små tomtarna. Lilla, lilla M på den stora, stora isen.


Upptining skedde hos Fröken J, Herr D och lille H. I sanning en fin upptining med gott vin och goda franska ostar. Var kanske ett fint försök att hos mig avslöja en ev graviditet, men där gick de bet, för jag åt och drack glatt av allt. Höjdpunkten var nog ändå när lille H, 3 år, gjorde en grab med sin skateboard. Ett geni är fött!

Söndagen tillbringade vi i skogen. Tredje advent tillbringades helt traditionsenligt med julgranshuggning (fear not - egen skog), lummerletande, fururishamstring och - trattkantarellplockning! Jag älskar inte snö, men trattkantareller tredje advent är helt och hållet fel. Men gott...

Nu skulle jag skriva upprört om jämställdhet och löner, men luften gick helt ur mig. Jag är förkyld något så in i ... så jag orkar inte ens vara upprörd den tiden det tog att skriva ovanstående. Återkommer när jag är friskare!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skrev en kommentar nyss men den verkar ha försvunnit. Har Jonas fått jobb? Grattis woho fireri och firera! Frågan som jag (och folket med mig) ställer mig är: var?

Och skriv, snällaste Karin, om jämställdhet och löner, jag vill läsa.

Fru K sa...

Mård: Nu har jag skrivit lite om jämställdhet och löner. Är inte alls lika arg idag som jag var igår, så det blev inte riktigt lika slagkraftigt som jag tänkte mig då.

Jonas har fått jobb här i Landstinget för forskningspengar för att utvärdera internetbaserad KBT i primärvården för olika ångest- och depressionsdiagnoser. Det är väldigt roligt och jag tror att han kommer att trivas utmärkt. Han kommer att åka runt till de flesta vårdcentraler i länet för att "sälja in" projektet, sedan diagnostisera och behandla patienter och till sist skriva en rapport om hela grejen.