måndag 26 mars 2007

Akuten

Nu har jag börjat på min kirurgakutvecka. Känns än så länge jättekul! Har lagom balans mellan att ta egna patienter och följa med en handledare på olika grejer. Det är en sådan otroligt skön känsla att veta vad man hör när man lyssnar på hjärta och lungor, veta vad man känner när man känner på buken, veta vilka prover och undersökningar man borde ta och ställa, om inte rätt så åtminstone samma, diagnos som kirurgen. Så nu är min patient på röntgen och provsvaren stämmer med vad jag trodde. Grymmans.

Har även varit och tryckt i mig gratis lunch och fått en penna. Det är vanligt på större kliniker att läkemedelsföretag kommer en gång i veckan och bjuder alla läkare på lunch samtidigt som de informerar (säljer in) ett läkemedel. Känns väl lite tveksamt ibland att även jag får gratis lunch, mycket är väldigt specifikt och riktar sig till de verksamma läkarna på kliniken. Men det är härligt med gratis lunch, jag blir glad av pennor och post-itlappar och jag lär mig jättemycket om nya läkemedel. Så jag väljer att för tillfället inte tänka för mycket på de moraliska aspekterna.Nu ska jag göra nytta igen. Hoppas jag.

Inga kommentarer: