tisdag 27 mars 2007

Väntan

Har inget att göra. Har varit på akuten sedan 08.30 (nej, jag kom inte så sent, innan dess var det morgonmöte och röntgenrond) och har haft en endaste egen patient sedan dess. Varken kirurgjouren, de två AT-läkarna eller jag har speciellt mycket att göra. Vi har pratat bilar, barn, utbildning och lön snurrandes på varsin stol på kirurgakutens läkarexpedition i väntan på att det ska dyka upp en patient någon av oss kan sätta klorna i. Jag har tagit lång lunch, varit noggrann med mina anteckningar och pluggat urologi. Trots allt detta, i grunden mycket trevliga aktiviteter, har dagen gått väldigt långsamt. Inte kan jag gå hem för tidigt heller, eftersom vi ska ha basgrupp kl 15.

Kirurgplaceringen är snart slut och jag är faktiskt lite stolt över mig själv. Har klarat av det riktigt bra, dels vad det gäller kunskap och färdigheter, men mest vad det gäller mitt ryggonda. Jag har pallat alla operationer, jag har gått upp i tid (eller, ja, åtminstone varit på sjukhuset i tid...) varje dag och jag har inte behövt avstå från något pga ryggen. Behöver nog inte mer känna nervositet för att jag inte ska palla en placering.

Inga kommentarer: