torsdag 1 mars 2007

Sommarjobb

Tjolahopp tjolahej, nu har jag fått sommarjobb! 5 veckor som läkarassistent på en vårdcentral på landet. Med riktig lön och allt! Okej, inte underläkarlön, men bättre än undersköterskelön, och kanske läkarsekreterarlön (ni som undrar: underläkare kan jag jobba som nästa sommar, undersköterska och läkarsekreterare har jag sommarjobbat som förr). Det absolut bästa med det är att jag får en "riktig" merit som är bra att ha när jag söker nästa sommarjobb. Och nästa sommarjobb är jättesuperviktig merit när jag söker AT, speciellt om jag vill vara i en större stad. Vilket jag vill.

Dessutom ska det bli roligt! Jag tror att det kommer att kännas jättekul att få använda sina kunskaper och färdigheter lite mer på riktigt. Det blir också skönt att få tillbringa en stor del av sommaren på mina föräldrars gård, även om det innebär att de flesta veckorna blir utan J. Gör egentligen inte så mycket för vi kommer att ses på helgerna när vi är lediga.

Även om jag är väldigt glad över jobbet känns det oerhört långt till sommaren. Det är mars - den absolut sämsta månaden. Här är det slask och is om vartannat, och man är alltid lite skitig på jeansens nedre baksida. Det är kirurgi i grannstaden som står närmast på tur. Inget jag tidigare har sett fram emot, men igår vände det något. Vi var och övade på suturer, ligaturer och snitt på bla rimmat sidfläsk och det var riktigt roligt. Ligaturen var fruktansvärt frustrerande innan mina fingrar fattade galoppen, men sen kände jag mig väldigt kompetent när det fungerade. En av kirurgerna började kalla mig för den blivande kirurgen eftersom jag vägrade ge mig innan knuten blev bra. Jag trodde att han hånade mig först, men det var nog en komplimang, för sedan sa han: Det är såna som du som aldrig ger upp som blir kirurger. Inte för att jag vill bli kirurg, men jag blev ändå glad!

Innan kirurgiplaceringen börjar på måndag ska jag plugga lite mer, skriva på min artikel, lyssna på storband, gå på föreläsning om transplantationer, gå till tandläkaren, se Last king of Scotland, gå till naprapaten, träffa Fröken K som är på visit, gå på ost- och vinkväll hos Fänriken och ha nästa konsert med Tio Röster. Ser ut som tre rätt bra dagar.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Last King of Scotland är bra! Kul med uppmuntrande handledare! Mer sånt!

Anonym sa...

WOHO grattis till jobbet! Haha du måste recensera livet på en VC sedan, jag har fått så mycket fördomar att de omöjligt kan vara sanna. Och vilka större städer tänker du på ang AT? Bara Sthlm?

Kram!!!

Fru K sa...

Tack, tack, jag är jätteglad! Har firat med god mat, en flarra och TVÅ olika smaker på B&J. Det är grymt att ha en man som tjänar pengar, I tell you. Är lite smått på fyllan, så jag ska nog inte sätta några framtidsplaner på pränt, men visst, Sthlm är ett alternativ. Göteborg och Uppsala några andra. Men, med tanke på hur läget ligger nu blir det väl AT i Borås och jag blir ännu bittrare... :)

Anonym sa...

Hjärtligt grattis!

Anonym sa...

Hej svägerskan!

Vad kul att du fick sommarjobbet, grattis!

Ha en trevlig helg!

Kram Jannica

Fru K sa...

Jannica och Tette: Tack! Det känns jättekul!

Anonym sa...

Du har en utmaning att hämta på min blogg. Kram kram.

Browny sa...

Hej! Jag hamnade här efter att jag sökte på läkarassistent. =) Ser att detär ett gammalt inlägg, men är inne på att försöka hitta jobb som läkarassistent sommaren 2010!Inte riktigt lätt men undrar var du har för tips till en som förnärvarande läser T5 och avslutar T6 sommaren 2010?