måndag 3 september 2007

Kräftskiva x2

Precis som förra helgen har jag och J varit iväg på kräftskiva. Båda har varit mycket trevliga, på helt olika sätt. Den första för att det är så välordnat, rikligt och på ett fantastiskt ställe och den andra för att det är så... genuint.

Den första var på U:s släktgård som ligger helt fantastiskt med sjötomt och eget kräftfiske. Halva upplevelsen är att sitta på bryggan och titta ut över vattnet, eller att mitt i natten slänga sig i samma vatten efter bastubad. Kräftskivan är en återkommande fest med ungefär samma människor som vi egentligen bara träffar en gång om året. Jag och J är bland de yngsta, alla är par och det kryllar av barn. U är mycket generös och både mat och dryck flödar (i år till den milda grad att det (inte maten...) knäckte två småbarnsfäder helt).

Den andra kräftskivan var tillsammans med mina gamla (kill-)kompisar från gymnasiet. Jag var inte helt säker på att jag skulle åka, kändes som att vi har kommit ifrån varandra för mycket. Jag är väldigt glad att jag och J ändå åkte! Jag hade så trevligt, det var så kul att träffa dem. Nu har det uppenbarligen gått så lång tid att gamla flörtar och hångel inte längre är känsligt vilket gjorde det oerhört mycket mer bekvämt. Att tiden går märktes också på att de mest framträdande samtalsämnena för kvällen var barn, jobb, bostad och att vi snart är 30! :)

Det är härligt med nya vänner, och det är härligt med gamla vänner. Skillnaden är att inför nya vänner kan jag glida runt i min Opel Corsa utan hånskratt... :)

Inga kommentarer: