lördag 13 december 2008

Skåne är ett eget land

Hade möjlighet att gå helt gratis och lyssna på finfint luciatåg inne i stan, men var för trött för att ta mig hemifrån. Istället åt jag och J Janssons frestelse med revbensspjäll framför SVT:s Luciafirande. 
I år var det från Malmö... Miriam Aida sjöng fint (och hade en grymt cool gitarrist med sig), väluppfostrade ungdomar sjöng någorlunda rent på någon slags rikssvenska och en barnkör sjöng (skrek) på riktigt grov skånska. Något politiskt inkorrekt (som jag tillåter mig att få vara hemma i soffan) kom jag och J fram till att skånskan barnkören skriker fram måste vara ett eget språk, måhända släkt med svenskan. För inte tusan uttalas "värme" som "vejrrrmme" och "kärlek" som "kejrrlejk". 
Alldeles strax efter detta kom SVT fram till samma sak - fast nu inte något, utan helt och hållet, politiskt inkorrekt -  när de plötsligt textade skånskan som de två hemlösa (fick man förstå) malmöiterna pratade. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Imorgon kommer två skånska släktingar på besök....Hm!

Anonym sa...

Fyyyyyyy!