fredag 10 augusti 2007

Tyskland

Så, nu har förkylningen lagt sig såpass att jag kan ägna mig åt tentapluggstider igen, dvs skriva en lång och utförlig blogg om något som inte har något med medicin att göra. Alltså, här kommer en liten berättelse om Tysklandsresan jag och J gjorde förra helgen.

Vi började med att ta oss och Corsan till Malmö där vi träffade sommarens första brudpar, L och B. Det var verkligen trevligt att träffa dem igen, det blir inte för ofta eftersom de har dragit söderut. Fick också chansen att äntligen ge dem deras riktiga bröllopspresent, en illustration av en svensk mangatecknare, föreställandes brudparet på deras vigselplats. Vi har ute och åt på en karibisk restaurang och hade det jättehärligt! Jag och J var också ute och tittade på området kring Turning Torso, och det är verkligen ett otroligt fint område! Om jag skulle bo i Malmö skulle jag bo där!

Efter en god natts sömn hos L och B for vi vidare mot Tyskland. Åka bil till Tyskland, utan AC, är inte det roligaste jag har gjort, men jag och J lyckades ändå hålla humöret uppe genom hela Danmark och nästan hela Tyskland. J är den ende jag skulle kunna tänka mig att göra det med, vi har tom roligt i bilen.

Det var riktigt spännande att för en gångs skull få testa Corsan för vad den går för (ingen av oss vågade pressa den över 160 km/h, men det är inte illa för den lilla bilen)! Ingen av oss har kört på Autobahn innan, så det var verkligen jättehärligt. Tills vi närmade oss Hamburg. Låt mig säga såhär: J lärde sig ett nytt ord på tyska: STAU. Fri fart? Snarare fri parkering på Autobahn.

Tio mil mellan Hamburg och Bremen tog oss tre timmar. Oh, my god! Väl framme (vi hittade inne i Bremen enbart med hjälp av vägbeskrivning från maps.google.de - helt otroligt!) bjöds vi på middag hos brudparet J och S tillsammans med deras närmsta vänner som skulle vara best man resp brudtärna. Mycket trevligt!

På lördagen gjorde vi lite sightseeing i Bremen och köpte på oss lite grejer jag brukar köpa när jag är i Tyskland. Bremen såg på ett sätt ut precis som alla andra tyska städer jag har varit i, men var kanske lite tjusigare än normalt. Gillade verkligen Bremen, där skulle jag kunna bo. Kanske ska sluta fundera på var i Sverige vi ska bo och istället dra till Bremen? Verkar värdelöst att arbeta som läkare där, tyvärr. England, kanske?

Bremens mest kända staty, över Stadsmusikanterna i Bremen (från Bröderna Grimms saga, remember).

Sedan bröllop, i en förort till Bremen. Jättefint och helt obegripligt. Min tyska är inte så bra att jag kan förstå en präst mumlande i en dålig ljudanläggning i en gammal stenkyrka där ljudet bara går runt och runt. Men, jättevackert bröllop á la Hollywood.

Efter bröllopet var det fest, såklart! Det är tydligen tradition att alla bröllopsgästerna släpper iväg ballonger när brudparet kommer till festen. På ballongerna är det bundet ett kort som uppmanar den som hittar ballongen att skicka några rader till brudparet. Jättefint!

Dagen efter gav vi oss iväg igen mot Sverige, och om resan till Tyskland var besvärlig var det inget mot söndagens resa. 30 grader i Tyskland - 60 grader i Corsan. Aldrig mer bil utan AC till Tyskland. Men! Fördelen med bilen var ju att vi kunde handla på Border Shop i Puttgarden! Haha, vad vi svenskar är patetiska! Border Shop är en hel färja som ligger fastankrad i Puttgarden fullastad med billig alkohol som svenskar kan köpa med sig hem. Och, ärligt talat, det var ju rätt roligt, det kan jag inte förneka. Vi köpte vin, öl och lite sprit. Och jordgubbslikör! Nu ska här göras äkta Strawberry Daiquiri!

Efter Border Shop hem till underbara Sverige genom Danmark. Öresundsbron är stilig.

Sedan direkt till gården för en dags hökörning innan J:s semester var helt slut. Stackarn, hökörning är inte precis semester. Puss på dig, J, du är bäst!

2 kommentarer:

Anonym sa...

-Nej, du är bäst!
-...
-Nej, du är!
-...
-Ok, jag är verkligen bäst!

Fru K sa...

J: Bäst - ja! Ödmjuk - nej! :)